اساتید
علم بازاریابی در دنیای امروز به عنوان آمیخته ای از استراتژی و تکنولوژی شناخته می شود. بازاریابی نیز همانند علوم دیگر مسیری تکاملی را طی کرده و همچنان در حال تحول است و به خصوص در قرن اخیر، با جهش تکنولوژی، علم بازاریابی رشد چشمگیری داشته است. شاید بتوان گفت بازاریابی قدمتی به اندازه تمدن بشری دارد؛ از همان زمانی که افراد سعی می کردند کالا و خدمات خود را به دیگران بفروشند. اما ظهور بازاریابی علمی به اوایل قرن بیستم و کشور ایالات متحده آمریکا برمی گردد. در آن زمان بازاریابی، از دروس رشته مدیریت کسب و کار بود که در تعدادی از دانشگاه های آمریکا تدریس می شد.
به گفته نظریه پردازان بازاریابی از سه دوره عبور کرده است: «دوره تولید» که در آن بازاریابی تنها به واسطه محدودیتهای تولید دچار محدودیت بود و تقاضا از عرضه بیشتر بود (تا دهه ۱۹۳۰)؛ «دوره فروش» که در آن بازاریابی هر آنچه شرکت تولید میکرد به بازار تحمیل میکرد (تا دهه ۱۹۵۰)؛ و «دوره مشتری» که در آن مشتری در مرکز تمام فعالیتهای بازاریابی قرار داشت. رفته رفته با پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و به خصوص در 50 سال اخیر علم بازاریابی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. این علم با استفاده از مفاهیم رشته هایی چون اقتصاد، آمار، مدیریت، تحقیق در عملیات و ... به مدل سازی پدیده ها می پردازد و سعی در بهبود روابط فروشندگان و مصرف کنندگان دارد.
در این مجموعه سعی داریم اساتید و نخبگان این علم را که نقاط عطفی در پیشبرد آن ایجاد نموده و دستاوردهای آن ها موجب تکامل علم بازاریابی بوده است، معرفی کنیم.