تفاوت پیش بینی و آینده پژوهی

 

واژه پیش بینی با آینده پژووهی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد، با این تفاوت که دانش آینده پژوهی با بهره گیری از طیف گسترده ای از روش ها، به جای تصوّر «تنها یک آینده»، به گمانه زنی های نظام مند و خردمندانه، در مورد «چندین آینده متصوّر» مبادرت می ورزد، و پیش بینی با بررسی روند به بیان اتفاقات محتمل می پردازد.

طبق مطالب ذکر شده، پیش بینی و آینده پژوهی بسیار به هم نزدیک هستند به طوری که در بسیاری از کتب و مقالات چاپ شده توسط آینده پژوهان، در بر گیرنده پیش بینی هایی از وضعیت آینده های پیش رو است و عموماً آینده پژوهان را با پیش بینی های برخی از چهره های سرشناس آینده پژوهی همچون "کلوپ رم"، "نایس بیت" و "آلوین تافلر" می شناسند، اما با این حال تفاوت هایی بین آینده پژوهی و پیش بینی وجود دارد که حوزه آینده پژوهی را از پیش بینی متمایز می کند.

برای واژه پیش بینی در زبان انگلیسی معادل هایی هست که هر کدام معانی خاص خودش را دارد. اما همه آنها در نهایت به نوعی پیش بینی محسوب می شوند. با این وجود، به پیش بینی هایی که در علوم تجربی طبق قواعد و قوانین علمی یعنی روابط علت و معلولی انجام می شود، "پیش بینی علمی" گفته می شود که بخشی از فعالیت حرفه ای تمامی محققان و دانشمندان در زمینه های مختلف علمی است. این نوع پیش بینی های علمی علی رغم صحت و دقّت، بسیار جزئی و محدود به شرایط معینی هستند که متغیرهای مربوطه را مدل می کنند. نوع دیگری از پیش بینی ها که در برخی علوم همچون اقتصاد و هواشناسی مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس روش های احتمالی و آماری است. این پیش بینی ها عمدتاً دربرگیرنده برآورد یا تخمین خطی متغیرها به صورت سری های زمانی یا شبیه سازی از روند های گذشته است که به آن ها "پیش بینی کمی" گفته می شود. آینده پژوهی این فرض را که تنها یک آینده بسیار محتمل وجود دارد که تداوم وضع موجود است را رد می کند. آینده پژوهی فرض آینده های بدیل را مطرح می کند که می تواند ادامه روند فعلی نباشد و با فاصله گرفتن از وضعیت موجود سناریو های بدیل را به وجود آورد.

این تفاوت ها ناشی از عدم توجه به دگرگونی سیستم ها، و منفعل دانستن کنشگران هوشمند انسانی است که نظاره گر آینده هستند. این در حالی است که آینده پژوهی علاوه بر روش های اکتشافی پیش بینی، روش های هنجاری شکل دهی به آینده های مطلوب و باور کردنی را هم در نظر گرفته است و روش ها و تکنیک هایی را برای ایجاد رفتاری فعالانه از کنشگران انسانی در رویارویی با آینده ها ارائه می دهد.

خواندن 2214 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.