ضرورت آینده پژوهی در سازمان ها

 

بسیاری از دولت ها، سازمان ها و افرادی هستند که نمی توانند خود را با تحولات و تغییرات دنیای امروز وفق دهند. به همین دلیل ممکن است از هم بپاشند و یا با شکست های سنگینی مواجه شوند. آن ها به راستی حقیقت تغییرات و تحولات را به خوبی درک نکرده اند و به عبارتی ساده تر نه آینده پژوهی کرده اند و بالطبع نه آینده نگاری ، چرا که دانش شناخت تغییرات و تحولات را نداشته اند و خود را به این علم مجهز نکرده اند. امروزه ضرورت آینده پژوهی بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان می دانند آینده پژوهی ابزاری برای مهندسی هوشمندانه آینده است. به همین دلیل لازم است در کنار مدیریت ریسک (عدم قطعیت آینده) به مقوله آینده پژوهی نیز توجه ویژه ای شود. تا با استفاده از مسیرها و راهکارهایی که علم آینده پژوهی در اختیارمان قرار می دهد، استراتژی های معطوف به خلق آینده را شناسایی کنیم تا به راحتی به آینده مد نظر خودمان دست پیدا کنیم.

در حقیقت، آینده پژوهی حدس ها و فرضیه هایی است در خصوص تحولات آینده در حوزه های مختلف علوم که همانند چراغ راهنما عمل می کند. به طور کلی، مبانی و اصول آینده پژوهی نقش مهم و تاثیرگذاری بر برنامه ریزی، سیاست گذاری و تصمیم گیری های سازمان ها دارد که در نهایت می تواند بر چگونگی و نحوه فعالیت های سازمان ها بسیار مؤثر باشد.

به طور کلی در دنیای پر تلاطم امروز بایستی همواره مغز خود را به پویش و تحرک واداریم. توان تحلیل داده ها و اطلاعات را داشته باشیم و حرکت های آتی تغییرات را در نظر بگیریم، احتمال وقوع هر رویداد پیش رو را شناسایی کنیم، تصویری روشن از آینده در ذهن خود مجسم کنیم و به شناسایی و تحلیل اقدامات و سیاست های سایر رقبا نیز نائل شویم.که این ها همگی نشان از اهمیت و ضرورت آینده پژوهی دارد.

با این وجود، با این ذهن  دینامیک، پویا، مغزی تحلیل گر و مملو از اطلاعات مفید می توانیم به تفکر استراتژیک بپردازیم و در گام بعدی با گردآوری دیدگاه ها و نظرات متعدد در اتاق فکر و جلسات هم اندیشی با مدیران راهبردی به یافتن راه حل هایی که کمترین میزان ضرر و بیشترین منفعت را برای سازمان ما داشته باشد، خواهیم رسید. بدون درک از وضعیت آینده های پیش رو و عدم آمادگی مدیران برای رویارویی با مسائل و مشکلات آتی که ممکن است به وقوع بپیوندند، نمی توان از مدیران سازمان ها انتظار داشت که در زمان وقوع حادثه به صورت فی البداهه تصمیمات درستی بگیرند به همین دلیل برای گرفتن تصمیمات مناسب و هوشمندانه در آینده پیش رو توسط افراد ذی صلاح بهترین روش آشنا نمودن آن ها با رویدادهای آتی بر اساس مطالعات آینده (آینده پژوهی) می باشد.

در نهایت، توصیه ما به شما داشتن ذهنی خلاق و آینده پژوهانه است که بر اساس مطالعات آینده و مدیریت بر روندها و تمرکز بر مسائل جاری و فعلی بتوانیم بهترین آینده را برای خودمان، سازمانمان، کشور و جهانمان بسازیم.

خواندن 1494 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.