پیش شرط های لازم برای موفقیت پروژه آینده پژوهی شرکت

 

آینده پژوهی مجموعه تلاش هایی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و ثبات، به تجسم آینده های بالقوه و برنامه ریزی برای آن ها می پردازد. آینده پژوهی منعکس می کند که چگونه از دل تغییرات "(امروز) " واقعیت "فردا" متولد می شود. نزدیک به 10 سال است که آینده پژوهی در کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است. در این مطلب به ارائه پیش شرط های لازم که نقش مهم و پر رنگی در اجرای موفق پروژه های آینده پژوهی کسب و کار شما دارند، پرداختیم. به عبارتی دیگر، اگر این پیش شرط ها را ندارید یا در این حوزه ها ضعف هایی می بینید، بهتر است با رویکردی محافطه گرایانه، سعی در بهبود و ایجاد زیر ساخت ها نمایید تا در اجرای فرآیند و پروژه های آینده پژوهی موفق عمل کنید.

  • پیش شرط نخست: اگر سامانه های ثبت اطلاعات مشتریان را دارید (CRM) ، پس بر گنجی سوار هستید.

یکی از بزرگترین مزایای فعالیت های آینده پژوهی استفاده از روندهای گذشته و اطلاعات و سابقه قبلی فروش شرکت ها می باشد. در این مسیر حتی داشتن سابقه تصمیمات حوزه بازاریابی همچون کمپین های گذشته اجرا شده و تأثیر آن ها بر فروش، بسیار مهم است. در واقع، اگر کسب و کار و شرکت شما این اطلاعات یا سامانه های CRM یا امثال آن را داشته باشد، لذا زیر ساختی ارزشمند را دارا می باشد که می تواند به ساختار سازمان شما اجازه دهد بر مبنای آن گذشته را تحلیل نماید و روندهای مهم آن را استخراج کند یا مشخص کند هر یک از تصمیمات شما در سودآوری شرکت به چه میزان تأثیر داشته است. لذا در این شرایط شما می توانید از علم آینده پژوهی برای توسعه کسب و کار و شناسایی فرصت ها استفاده نمایید.

ولی بدون بانک های اطلاعاتی مذکور، عملاً پیمانکار یا اصلاح گر سازمانی باید شروع به تأسیس و ایجاد این بانک کند و اطلاعات گذشته را جمع آوری نماید که این خود امر زمان بری می باشد و ممکن است حوصله شما را به عنوان کارفرما سر ببرد. از سویی دیگر، وقتی داده های کمی موثق نداریم، پیمانکار آینده پژوهی، مجبور است به روش های کیفی روی بیاورد و بعضاً از طرق خبرگی و اطلاعات کمتر موثق مشاوران و متخصصان حوزه بازار شما، تصمیم گیری کند که ممکن است برای شما این فعالیت ها معتبر نباشد و آن را حرف ارزان به حساب بیاورید. لذا اگر چنین زیر ساخت هایی را ندارید، بهتر است که آن را تدارک ببینید و بعدها برای استفاده از رویکردهای رو به جلوی آینده پژوهی دست به کار شوید.

2- پیش شرط دوم: اگر عادت به نظر خواهی و مشورت دارید، پس زیر ساخت فرهنگی لازم را دارید.

فرآیند اجرایی عموم روش های مدیریتی و آینده پژوهی، جلب مشارکت خبرگان، ذی نفعان و عموم مخاطبان می باشد. لذا اگر شرکت شما دائماً جلسات نظر خواهی در سطح کارشناسان، نظرسنجی از مشتریان و استفاده از نظر مشاوران در هر ماه یا فصلی برگزار می کند، خیالتان راحت باشد که فرآیندهای پیاده سازی یا اجرای پروژه های آینده پژوهی را به راحتی می پذیرید. اما اگر فضای شرکت شما این طوری بوده که اعتقاد داشته اید یا عرف شده که تصمیم را زود بگیرید و نظرات مشاوران را تنها در حالت تئوری به کار می بردید یا به نظرات کارکنان توجهی نداشتید تا جسور نشوند و همیشه انتقادات و پیشنهادها را توسط جواب هایی که در آستین داشته اید پاسخ داده اید، بهتر است به سمت آینده پژوهی نروید!! چون پیمانکار یا اصلاح گر آینده پژوهی باید بر پایه فرهنگ و مشورت و نظر خواهی و مشارکت جمعی داده ها را جمع آوری نماید و تصاویر مربوط به آینده را شناسایی کند و بدون وجود فرهنگ نظر خواهی، پژوهشگر تازه باید فرهنگ سازی کند که خود نتیجه دادن پروژه را به عقب می اندازد.

3- پیش شرط سوم: از آینده پژوهی چه انتظاری دارید؟ معجزه!!!!!!!؟

آینده پژوهی مثل نصب و ایجاد سامانه های ERP، مدیریت بازاریابی و یا EFQM کمک می کند تا با جمع آوری اطلاعات به شکل سیستماتیک و طراحی فرآیند تحلیل منظم آن ها و در نهایت دسته بندی آینده های پیشروی ممکن، محتمل و مطلوب، جریان یا فرآیند تصمیم گیری در شرکت شما بهینه شود. لذا یک فرآیند طولانی، گران قیمت، نیازمند به همت و جدیت مدیر عامل می باشد. بنابراین، اگر انتظار دارید که این فرآیند در شرکت شما در بلند مدت درستی و صحت تصمیم گیری را بهبود بخشد و از بین فرصت های متعدد، مناسب ترین ها را انتخاب کند، بسیار عالی ! واقعا فهیم و روشن ضمیر هستید!!! و گرنه حین عقد قرار داد یک ماه بعد از عقد قرار داد شرکت شما تغییر خاصی نکرده است و نتایج آن دیرتر و دیرتر مشخص می شود.   

4- پیش شرط چهارم: رو راست  باشید! ماهی گیری می خواهید یا ماهی را !!!!

اغلب کار آفرینان از مشاوران و افراد مشورت دهنده بهنرین تصمیم را می خواهند. یعنی می خواهند مشاور بازاریابی برایشان ده برابر ظرفیت تولید آن ها، بفروشد و از مشورت دهنده می خواهند بهترین تصمیم را با رعایت همه استانداردهای بین المللی، بگیرد. به عنوان مثال، برای جذب یک نیروی اداری می خواهند گزینه نهایی تجربه 30 ساله داشته باشد، دکتری باشد، با گوگل هم کار کرده باشد، حقوق ماهی 600 هزار تومان هم بگیرد. اما آینده پژوهی نه برای شرکت شما تصمیم می گیرد و نه مشتری دست به نقد به شرکت شما معرفی می کند، بلکه فرآیندی است که برای شما یک چرخه یادگیری ایجاد می کند و شما را گرداب تلاطم و بحث و گفتگو می اندازد و شاید در خروجی هم یک سبد سناریو از آینده های متنوع فراهم آورد ولی بین سناریو ها نیز تنها تعدادی را گلچین می کند!!! همین!! باید درباره آینده پژوهی بیشتر و بهتر فکر کنیم و هوشمندانه تر عمل کنیم. 

خواندن 1182 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.