وجود برند مزایای فراوانی برای نظام اقتصادی دارد. در این مطلب مزایای برند از نظر دو طرف مهم مبادله یعنی مشتری و شرکت بیان می شود.
مزایای برند برای مشتری
کاهش احساس ریسک مشتری
یکی از مهم ترین مزایای برند، کاهش احساس ریسک مشتری است. مشتری هنگام خرید همواره با این نگرانی مواجه است که ممکن است کالا یا خدمات متناسب با آنچه وی انتظار دارد و یا آنچه فروشنده می گوید و یا حتی آن گونه که کالا به نظر می رسد نباشد. اما وجود برند معتبر این ریسک را کم می کند.
کاهش جستوجو
مشتری همواره برای خرید بهترین کالا و یا خدمات متناسب با شرایط خرید و نیازها و خواسته های خود اقدام به کنکاش و جستوجو می کند. جست وجو نه تنها موجب مشغول شدن ذهن مصرف کننده به ارزیابی گزینه ها می شود بلکه از نظر جابهجایی فیزیکی موجب هدر رفتن پول و وقت مشتری نیز می شود. در حقیقت افزایش جست و جو موجب افزایش قیمت واقعی و تمام شده کالا و یا خدمات می شود. در صورت وجود برند معتبر، مشتری بر اساس عملکرد و سابقه قبلی از آن برند با کمترین ارزیابی و مقایسه، کالا و خدمات را می خرد.
نمایش من مطلوب
مشتری کالا و خدمات را تنها به دلیل مزایای عملی آن نمی خرد بلکه گاهی اوقات محصول را به دلایل غیر کارکردی و از جمله نمایش من مطلوب خریداری می کند. برای مثال مشتری خودروی گران قیمت تمایل دارد از طریق خرید و سوار شدن به این نوع خودرو، جایگاه اجتماعی و وجهه خود را نمایش دهد.
مزایای برند برای شرکت
افزایش وفاداری
برند برتر سبب افزایش وفاداری نگرشی و رفتاری مشتریان موجود می شود. دلیل این امر اعتماد مشتریان به برند است. در این حالت وفاداری مشتریان بالا می رود.
کاهش هزینه های تبلیغات
اگرچه تبلیغات و سایر ارتباطات بازاریابی نقش انکارناپذیری در برندسازی و تقویت آن دارد اما در صورت تثبیت برند، هزینه های تبلیغات قابل کاهش است.
افزایش سودآوری
برند سبب کاهش حساسیت قیمتی مشتریان شده و امکان افزایش قیمت از سوی شرکت دارای برند معتبر را تا حدی ممکن می کند. این دو نکته در کنار یکدیگر سبب افزایش سودآوری می شود.
کاهش آسیب پذیری در مقابل رقبای موجود
رقبا همواره درصدد جذب مشتریان سایر شرکت ها هستند. در صورت وجود برند برتر و مناسب، مشتریان به برند وفادار شده در برابر پیام های تبلیغاتی و اقدامات جذب کننده رقبا غیرحساس می شوند.
جلوگیری از ورود رقبای جدید
شرکت ها تنها با رقبای موجود در صنعت روبهرو نیستند بلکه همواره شرکت های تازه واردی هم درصدد ورود به صنعت و کسب سهمی از بازار برای خود هستند. اگر وفاداری به برندهای موجود بالا باشد، جذب مشتریان موجود را برای شرکت های تازه وارد سخت و پرهزینه می کند. بنابراین وفاداری به برند تا حد زیادی مانع از ورود شرکت های جدید به صنعت می شود.
منبع: مدیریت جامع برند/ تالیف سید حمید خداداد حسینی، مهران رضوانی