استراتژی های بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی دیجیتال نسل جدیدی از بازاریابی است که با بکارگیری ابزار های دیجیتال به جذب مخاطب می پردازد. در عصر حاضر برای اینکه بتوان یک کسب و کار را حفظ کرد و گسترش داد، ضروری است که تغییراتی در نوع تبلیغات و شیوه فعالیت کاری آن اعمال گردد، که این تغییرات باید در فضای دیجیتال اتفاق بیافتد. بازاریابی دیجیتال را می توان از طریق رسانه های دیجیتالی مثل موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و مواردی از این دست انجام داد. با این حال، بسیاری از کسب و کارها به دلیل نداشتن یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق بازاریابی دیجیتال در استفاده از امکانات و قابلیت های فضای مجازی در پیشبرد کسب و کار خود شکست خورده اند. بنابراین این سوال مطرح می شود وقتی که فردی قصد توسعه استراتژی های بازاریابی دیجیتال را دارد، از کجا باید شروع کند و چه اقداماتی را باید انجام دهد؟ برای پاسخگویی به این سؤال باید با استراتژی های بازاریابی دیجیتال آشنا شد که در ادامه استراتژی های بازاریابی دیجیتال معرفی می شوند:

  • داده های بزرگ

سال های زیادی است که در مورد داده های بزرگ (Big data) صحبت می شود اما در حقیقت تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه برای کسب و کارهای معمولی صورت نگرفته است. تا به امروز کسب و کارهایی مثل گوگل و IBM فرصتی به کسب و کارهای کوچک برای بهره گیری از داده های بزرگ نداده اند، چرا که  کسب و کارهای کوچک و معمولی توان رقابت با این غول های فن آوری از نظر مالی، سرورها و قدرت پردازش های قوی را ندارند.

به طور کلی داده های بزرگ در سال های اخیر، یک استراتژی بازاریابی قابل قبولی برای کسب و کارها و تیم های بازاریابی در هر اندازه ای هستند. با توجه به گسترش یادگیری ماشین های خودکار و اتوماسیون های مختلف دیگر محدودیتی برای کسب و کار های کوچک در استفاده از داده های بزرگ با حجم بالا و پردازش و استخراج اطلاعات از آن ها نخواهد بود. در حقیقت، چالش بزرگ برای کسب و کارهای کوچک تر در سال 2018، دستیابی به داده های کافی خواهد بود نه نحوه استفاده از آن ها.  

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

یادگیری ماشین (Machine learning) نخستین هدیه تکنولوژی هوش مصنوعی به کسب و کارها است و قصد دارد تا همه چیز را در بازاریابی تغییر دهد. در فرآیند یادگیری ماشین حجم زیادی از داده ها، الگوی زیادی در مجموعه داده های مختلف کشف می شوند و بر اساس یافته های به دست آمده، پیش بینی های مختلفی صورت خواهد گرفت. این الگوریتم های به دست آمده قادر به پیش بینی رفتار مصرف کننده بر اساس مقادیر بی شمار داده هستند، بنابراین این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه، همه به یادگیری ماشینی دسترسی دارند. با استفاده از ابزارهایی مثل مایکروسافت Azure، هر کسی می تواند الگوریتم های یادگیری ماشین را بدون نوشتن حتی یک خط کد ایجاد کند.

  • شخصی سازی

شخصی سازی یکی از مباحثی است که تا کنون در مورد آن زیاد صحبت شده، اما هیچ گاه عملیاتی نشده است. به این دلیل که تکنولوژی خاصی که واقعاً بتواند کار شخصی سازی را به طور مؤثر انجام بدهد در دسترس نبوده است. اما در سال های اخیر دیگر مسئله این نیست، زیرا تمام فناوری هایی که برای ایجاد تجربه های کاملا شخصی در کاربران مورد نیاز است، وجود دارد. درحال حاضر تنها مشکل اصلی این است که مقررات حفاظت کلی داده ها (GDPR)، در 25 ماه به اجرا در می آید که کار جمع آوری اطلاعات شخصی برای شخصی سازی کاربران اینترنت چگونه به GDPR واکنش نشان می دهند و کسب و کارها مجبور به اعمال چه تغییراتی می شوند و حتی اگر تمام پیش بینی های بدبینانه در این خصوص محقق شود، برندها باز هم تا حد امکان تمایل به شخصی سازی کاربران اصلی خود خواهند داشت، بنابراین امر شخصی سازی یکی از استراتژی های مهم در سال های اخیر است.

  • حفظ و شفافیت داده ها

به طور کلی GDPR در مورد حفاظت از داده های کاربران و ایجاد روندی شفاف در استفاده از آن ها است. این امر سبب می شود که کسب و کارها در خصوص حفاظت از اطلاعات و شفافیت استفاده و ارائه اطلاعات و داده ها مصمم تر باشند. قبل از جمع آوری هر گونه اطلاعات شخصی از افراد، باید کاملاً مشخص شود که با چه هدفی این اطلاعات جمع آوری و به آنان اطلاع رسانی شود. از نحوه ورود به ایمیل های خود تا دسترسی به دستگاه های هدایت گر بزرگ، همه چیز در نحوه استفاده از داده ها در سال های اخیر متفاوت خواهد بود.

  • هدف گذاری متنی

با اجرای GDPR عملاً دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران سخت می شود؛ بنابراین بازاریابان باید گزینه های دیگری را هدف قرار دهند. در حال حاضر نیز بهترین گزینه جایگزین، استفاده از هدف گذاری متنی (Contextual targeting) است که به هیچ وجه بر داده های کاربران تکیه نمی کند. هدف گذاری محتوایی، بر ویژگی های شخصی کاربران و محتواهایی که با آن درگیر می شوند، تمرکز دارد.

  • هدف گیری نسل Z

در دهه گذشته تأکید زیادی بر هدف گیری هزاره سوم بود، اما در حال حاضر نسل Z هستند که پیشتاز جوامع می باشند. افرادی که در سال های 1998 تا 2016 متولّد شدند، قدیمی ترین اعضای نسل Y هستند که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و در حال تصمیم گیری برای دوران بزرگ سالی خود هستند.

در سال های اخیر باید تمرکز اصلی بر نسل بعدی مصرف کنندگان باشد. هدف قرار دادن نسل جوان به هیچ عنوان کار ساده ای نیست، آنان نسلی هستند که در دنیای ارتباطات جهانی به دنیا آمده اند، جایی که اینترنت بخش مهمی از زندگی آن ها است. نسل Z با تکنولوژی های پیچیده تر، برندهای کمتر شناخته شده و شگفت انگیزتری نسبت به پشتیبان هزاره خود، روبرو هستند. با این شرایط برندها باید استراتژی های بازاریابی خود را با نیازهای نسل Z و آن دسته از نسل Y که در سنین میان سالی قرار دارند، سازگار سازند.   

  • بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا یکی از مهم ترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال است. به طور کلی بازاریابی کردن بدون محتوا امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین این امر که بازاریابی محتوا مهم ترین استراتژی باشد چندان هم تعجب آور نیست. ولی باید در نظر داشت که این استراتژی در حال اجرا است، بنابراین برای موفقیت باید فراتر از آن رفت.

خواندن 1306 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.