شاخص های کلیدی در بازاریابی دیجیتال

 

یکی از چالش هایی که سازمان ها در حوزه بازاریابی دیجیتال با آن روبرو هستند این است که می خواهند بدانند سرمایه گذاری هایی که در این حوزه کرده اند اثربخش بوده یا اتلاف منابع مالی و پولی است. یکی از مزیت های مهم بازاریابی دیجیتال این است که شما می توانید کارآیی خود را با شاخص های مشخصی بسنجید. در این مقاله به ارائه شاخص های کلیدی در بازاریابی دیجیتال پرداخته شده است. البته در یک فعالیت بازاریابی ممکن است برخی از این شاخص ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشند و از همه این شاخص ها استفاده نشود.

 

  • بازدید کل (Total Visit)

معمولاً صاحبان کسب و کار علاقه مند هستند که بدانند مشتریان یا مشتریان بالقوه شان از وب سایتشان یا بنر تبلیغاتیشان در یک بازه زمانی مشخص چند بار دیدن می کنند. این شاخص به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا دید کلی از فعالیت های بازاریابی خود داشته باشند و متوجه شوند تا چه حد ترافیک بازدید کنندگان خود را خوب مدیریت می کنند. در یک شرایط ایده آل انتظار این است که بتوانید به طور پیوسته تعداد بازدید کنندگان خود را افزایش دهید. 

 

  • بازدید های جدید (New Session)

این شاخص که در اکثر پلتفرم ها موجود است به صاحبان کسب و کار می گوید از بین کل بازدیدهای انجام شده چند بازدید جدید است و چند بازدید بازگشتی است. شاخص بازدیدهای جدید بسیار مهم است چرا که به صاحبان کسب و کار می گوید مطالب و محتواهای ارائه شده توسط آن ها چه قدر جذابیت دارد تا افراد باز هم تمایل پیدا کنند به وب سایت شما مراجعه کنند و از طرفی دیگر می تواند نشان دهنده این باشد که چقدر فعالیت های شما در دسترسی به افراد جدید مؤثر بوده است. در شرایط مختلف نسبت افراد جدید به افراد بازگشتی ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال اگر شما تغییرات ساختاری زیادی در محتوای خود داده اید این احتمال وجود دارد که نسبت بازدیدکنندگان بازگشتی به بازدیدکنندگان جدید افت کند.

 

  • ترافیک یک کانال تبلیغاتی (Channel Specific Traffic)

کانال های تبلیغاتی متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. برخی از مشتریان ممکن است از صفحه اینستاگرام شما وارد وب سایت شما شوند، بعضی دیگر ممکن است تبلیغ شما را در داخل یک وب سایت خبری دیده باشند یا بعضی دیگر با جستجوی کلید واژه در گوگل وب سایت شما را بیابند. صاحبان کسب و کار علاقه مند هستند تا بدانند کارایی کانال های مختلف تبلیغاتی چگونه است تا متناسب با آن میزان سرمایه گذاری را در بین آن ها توزیع نمایند. پلتفرم های مختلف از جمله گوگل انلتیکس این امکان را به صاحبان کسب و کار می دهد تا میزان بازدیدکنندگانی را که از طریق یکی از کانال های تبلیغاتی به وب سایت آن ها می آیند، ارزیابی کنند.

 

  • نرخ بازگشتی (Bounce Rate)

 نرخ بازگشتی به صاحبان کسب و کار نشان می دهد که چند درصد بازدیدکنندگان آن ها بدون این که وب سایت آن ها را بیشتر بررسی کنند آن را ترک می کنند. فرض کنید یکی از بازدیدکنندگان با جستجوی یک کلمه در گوگل به یکی از صفحات وب سایت شما مراجعه کرده است. اگر آن فرد بنا به هر دلیلی علاقه مند نباشد روی لینک های دیگر وب سایت شما کلیک کند و وب سایت شما را ترک کند جزء بازدید کنندگان برگشتی محسوب می شود. در واقع صاحبان کسب و کار علاقه مند هستند که نرخ برگشتی را کاهش دهند و افراد را وادار کنند تا پس از وارد شدن به اولین صفحه وب سایت یک عملی انجام دهند. برای مثال محتواهای دیگر وب سایت آن ها را مطالعه کنند و یا در حالت ایده آل از وب سایت آن ها خرید کنند. البته گاهی اوقات بالا بودن نرخ برگشتی لزوماً بد نیست.

 

  • نرخ تبدیل (Total Conversions)

شاخص نرخ تبدیل یکی از شاخص های کلیدی و مهم در بازاریابی دیجیتال است که کارآیی فعالیت های بازاریابی صاحبان کسب و کار را می تواند نشان دهد. این شاخص بسته به اینکه در چه حوزه ای از آن استفاده می کنیم ممکن است تعاریف متفاوتی داشته باشد. مثلاً در یک کمپین تبلیغاتی از طریق ایمیل برای فروش یک محصول، صاحبان تجارت علاقه مند هستند تا بدانند چند نفر از مخاطبان آن ها ایمیل مورد نظر را باز کردند، از بین آن ها چند نفر روی لینک تبلیغاتی کلیک کردند و در نهایت از بین آن ها چند نفر خرید کردند. به عبارتی دیگر، نرخ تبدیل نشان می دهد چند درصد مشتریان از حالت قبل به حالت جدید تغییر وضعیت دادند. این شاخص می تواند به شکل کاملاً کمی کارایی فعالیت تبلیغاتی را به سازمان نشان دهد. نرخ تبدیل می تواند دلالت بر طراحی بد تبلیغ، پیشنهادهای غیر جذاب برای مشتری، عدم رسیدن تبلیغ به مخاطب هدف یا مانند آن باشد.

 

  • نرخ نگه داشت مشتری (Customer Retention Rate)

نرخ نگه داشت مشتری را شاید نتوان در همه کسب و کارها به آسانی محاسبه کرد. در کسب و کاری که خرید در آن ممکن است تنها یک بار اتفاق بیافتد و یا فاصله بین خرید ها طولانی باشد، تعریف این شاخص دشوار است. در خدمات عضویت – محور محاسبه این که چند درصد از مشتریان دوباره بازگشتند و از ما خرید کردند، این شاخص مهم محسوب می شود. اگر این نرخ در کسب و کار شما پایین است به احتمال زیاد خدمت یا کالای شما به اندازه کافی چسبندگی ندارد و یا ممکن است برنامه های شما در خصوص ارتباط با مشتری ضعیف باشد. این شاخص برای محاسبه ارزش متوسط هر مشتری نیز اهمیت دارد.

 

  • هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost)

هزینه جذب مشتری شاخصی است که آن را برای کانال های مختلف تبلیغاتی استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر شما برای یک تبلیغ بنری دو میلیون تومان هزینه کرده باشید تا از طریق کلیک بر روی آن مخاطبان به سمت وب سایت شما هدایت شوند و در این مدت زمان کمپین 2500 نفری از طریق این لینک عضو سایت شما شدند، هزینه جذب 800 تومان است. بسته به شرایط ممکن است هزینه جذب را برای نرخ های تبدیل متفاوتی به کار برد.

 

  • ارزش دوره عمر مشتری (Customer Lifetime Value)

محاسبه شاخص ارزش دوره عمر مشتری کمی دشوار است. این شاخص به تحلیل کارایی تبلیغات و یا سایر فعالیت های بازاریابی کمک نمی کند، بلکه معیاری برای سنجش کلی بازگشت سرمایه گذاری است. همچنین برای تعیین هدف گذاری های سالیانه در سازمان ها نیز می تواند مؤثر باشد. برای ارزش دوره عمر مشتری باید محاسبه نمایید یک مشتری در طول عمر ارتباط خود با سازمان شما، چقدر از شما خرید می کند. محاسبه این شاخص البته برای یک کسب و کار نوپا امکان پذیر نیست، اما می شود بر اساس حدسیات و مشاهدات خود این را برآورد کرد که یک مشتری در طول یک سال چند تراکنش مالی با سازمان شما خواهد داشت.

 

  • بازگشت سرمایه (Return on Investment)

شاخص بازگشت سرمایه شاید یکی از مهم ترین شاخص ها در حوزه بازاریابی دیجیتال باشد. این شاخص نشان می دهد سودآوری فعالیت های بازاریابی شما چقدر است. عدد مثبت نشان دهنده آن است که سرمایه گذاری شما مؤثر بوده در حالی که عدد منفی نشان می دهد نیازمند بازنگری در فعالیت های بازاریابی خود هستید. اگر بخواهید فرضاً نرخ بازگشت سرمایه گذاری را برای یک کمپین تبلیغاتی محاسبه نمایید، لازم است هزینه جذب مشتری را با ارزش متوسط دوره عمر مشتری مقایسه نمایید. برای مثال اگر شما برای آن که مشتری به نقطه خرید برسد به طور متوسط 10 هزار تومان هزینه کرده اید و او از شما 50 هزار تومان خرید می کند، این یک کمپین تبلیغاتی موفق بوده است.

به طور کلی، بررسی مداوم شاخص های بازاریابی دیجیتال به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد که از سلامت فعالیت های بازاریابی خود مطمئن شوند. با این شاخص ها در طول زمان می توانید در مورد بهبود فعالیت های بازاریابی خود تصمیم بگیرید و تعیین کنید که کدام استراتژی ها بهتر هستند و به چه دلیل بهتر هستند، مدیریت بهتر بودجه بازاریابی خود و در نهایت به شکل کارآمد تری می توانید کسب و کار خود را مدیریت کنید.   

خواندن 1290 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.