فروش و بازاریابی

فروش و بازاریابی

 

آیا بر این باورید که صرفا با تولید محصول با کیفیت کسب و کار موفقی خواهید داشت؟ برای بیشتر کمپانی ها، جواب این سوال منفی است. اما چرا؟ برای اینکه فروش به مشتریان بالقوه ای نیاز دارد که از وجود محصول آگاهی داشته باشند، فایده آن را بدانند و مزیت آن نسبت به محصولات رقیب را دریابند. مسئولیت رساندن این اطلاعات بر عهده تیم مارکتینگ و فروش است. در کسب و کارهای کوچک تر تفاوتی بین این دو بخش وجود ندارد و احتمالا یک تیم تمام وظایف مربوط به بازاریابی و فروش را انجام می دهد. اما در کسب و کارهای بزرگ تر دو بخش مجزا برای بازاریابی و فروش تعریف می شود. به طور معمول، مارکتینگ نقش غالب تری در ابتدای یک فروش بالقوه دارد. برای مثال، یک تیم مارکتینگ برای گسترش آگاهی درباره محصولی خاص که به زودی قرار است تولید شود، یک کمپین تبلیغاتی اجرا می کند. تیم فروش مستقیما با مشتریان بالقوه (Lead ها) ارتباط برقرار می کنند و متقاعد کردن آنها برای خرید و انجام معاملات بر عهده آنهاست؛ به عبارتی وظیفه دارند آنچه را که موجود است به فروش برسانند. البته تیم های فروش و بازاریابی می توانند از مزیت همکاری با یکدیگر بهره مند شوند و از آنجایی که هر دو تیم در نهایت یک هدف را دنبال می کنند، می توانند با پشتیبانی از هم و به اشتراک گذاشتن ایده ها و اطلاعات به نتایج بهتری دست یابند.

 

اولین قدم در بخش فروش، پیگیری مشتریان بالقوه ای است که توسط بخش بازاریابی جذب شده اند. معمولا کسب و کارهای موفق، فرآیند سازمان یافته ای برای این منظور دارند. بدین ترتیب یک مشتری بالقوه توسط تیم فروش پیگیری شده و زمان مناسبی به او اختصاص داده می شود. امروزه موضوعی که در بخش فروش اهمیت ویژه ای دارد، ارتباط سازی است. "فروش مدرن" بر ساخت ارتباطات به منظور ایجاد اعتماد بین خریدار و فروشنده تمرکز دارد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برندها خواهان ارتباط طولانی مدت با مشتری با هدف افزایش فروش در طول زمان هستند.

"ایجاد آگاهی" از یک محصول یا خدمت، اولین قدم در فرآیند فروش و از وظایف بخش بازاریابی است. در قدم بعدی برای ایجاد یک ارتباط قوی تر بین مصرف کننده و کمپانی یا محصول، تیم بازاریابی تلاش می کند افراد را بیشتر درگیر کرده و اطلاعات بیشتری در اختیار آنها قرار دهد. در نهایت مشتریان راغب شناسایی می شوند و ادامه کار به بخش فروش سپرده می شود. قسمت دیگری از فعالیت های بخش بازاریابی به بعد از فروش یک محصول یا خدمت و حفظ مشتری مربوط می شود. تحقیقات بازار از دیگر وظایف بسیار مهم تیم بازاریابی است چرا که تعیین کننده مسیر کسب و کار و تضمین کننده فروش شما در دراز مدت است.

در دنیای تجارت، نهایتا کسب و کاری موفق خواهد بود که در عین تمایز قائل شدن بین بخش های فروش و بازاریابی و تعیین وظایف مشخص برای هر کدام، پیوندی منسجم و منطقی بین آنها برقرار کرده و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را همزمان مورد توجه قرار دهد.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.