در ادبیات بازاریابی خاکستری دو اصطلاح رایج است: یکی بازاریابی برای افراد سالخورده و مسن با موهای خاکستری، اصطلاح دوم تحت عنوان بازاریابی نقرهای یا فعالیت های فروشی که مشکل قانونی و اخلاقی دارند مانند واردات موازی. واردات موازی (بازاریابی خاکستری) زمانی رخ می دهد که محصولات شرکت به بازار خاصی از طریق کانال های غیر مجاز در مبادلات تجاری، وارد می شود. بازاریابی خاکستری به این دلیل مطرح شده است که تولید کنندگان به طور عمد یا غیر عمد در قرارداد هایشان با توزیع کنندگان قانونی تخطی می کنند، یکی از مهم ترین پیامد آن عدم دسترسی به فروشگاهی خاص در منطقه جغرافیایی مشخص و کاهش سود آوری است. اما در مقابل این شرایط، در صورتی که توزیع کنندگان قانونی از قرارداد هایشان مبنی بر پوشش جغرافیایی بخش های بازار تولید کنندگان تخطی کنند، تولید کنندگان سود آوری، ارزش برند یا موقعیت بازار خود را از دست دهند.
بنا به دلایل ذکر شده، دسترسی آسان به کانال های توزیع غیر مجاز برای موفقیت بازاریابی خاکستری امری ضروری و مهم است. بازاریابی خاکستری دسترسی به منابع خارجی محصول و همچنین دسترسی مشتریان به خرده فروشان بازار خاکستری، که محصولات خود را به قیمت کمتری می فروشند، را فراهم می کند. از این رو، اینترنت برای بازاریابان خاکستری بستری را به منظور یافتن محصولات در بازار های خارجی با قیمت هایی پایین تر از بازار های داخلی فراهم میکند. همچنین پیدا کردن شمار زیادی از مشتریان را که مایل هستند محصولات را با قیمت هایی پایین تر از آنچه که آنها میتوانند از خرده فروشان قانونی خرید داری نمایند. از سویی دیگر، شبکه جهانی اینترنت به دلیل تسهیل مبادلات واردات موازی، به طور فزاینده ای باعث ایجاد بازاریابی خاکستری برای محصولات داخلی و خارجی شده است. قابلیت وب در ارائه قیمت های مقایسه ای باعث شده که مشتریان از قیمت پایین کالا ها و محصولات با خبر شوند و نسبت به خرید کالاهای موجود در این بازار ترغیب شوند. همچنین شبکه جهانی وب به بازاریابان خاکستری این امکان را می دهد که فقط بر اساس نام و علامت تجاری محصول تبلیغ نمایند و برای فروش محصول اقدام کنند و به این دلیل که کالا را مستقیما به مشتری می فروشند، از پرداخت تعرفه و مالیات می گریزند. استفاده از اینترنت به افزایش قدرت رقابتی بازاریابان خاکستری و همچنین ارائه محصولات با قیمت های پایین تر کمک می نماید. در واقع، اینترنت رسانه ای جهانی است که هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی برای خرید داران و فروشندگان محصول ایجاد نمی کند به همین دلیل، استفاده از اینترنت در بازاریابی خاکستری به عنوان یک کانال توزیع بسیار متداول شناخته شده است.