کیفیت خدمات یکی از عوامل مهم جذب و حفظ مشتریان در سازمانها می باشد. تغییر و تحولات سریع محیط و فضای رقابتی کسب و کارها، ضرورت توجه به رضایت مشتری و بهبود کیفیت خدمات را به عنوان ابزاری اساسی برای افزایش سهم بازار و سودآوری در سازمانها دو چندان کرده است. در واقع، ارتقاء کیفیت در سازمانها میتواند عملکردی مفید در زمینه هایی مانند بهبود تصویر سازمان در اذهان مشتریان، وفاداری مشتریان، پاسخگویی به تقاضاهای آنها و افزایش سهم بازار داشته باشد، به طوری که به عنوان یک پیش فرض لازم برای کسب رضایتمندی و حفظ مشتریان ارزشمند در نظر گرفته شده است. یکی از راههای مهم برای بهبود کیفیت خدمات در سازمانها و شرکتها، کارکنان آنها میباشد، تنها کارکنان راضی می توانند مشتریان را راضی نگهدارند. به طور کلی، یکی از مهمترین عوامل در ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، ایجاد تفکر مشتری مداری در کارکنان میباشد. این مسئله زمانی تحقق می یابد که سازمان یا شرکت عوامل بازاریابی داخلی را در نظر بگیرد. بازاریابی داخلی، جذب، توسعه، انگیزش و تداوم کیفیت کارکنان از طریق شغل به عنوان یک محصول و ارضای نیازمندی های آنها می باشد. به عبارتی دیگر، بازاریابی داخلی فلسفه رابطه مشترک بین مشتریان و کارکنان (مشتریان داخلی) سازمان است. به تعبیری بازاریابی داخلی شناختی آکادمیک، علمی و تجاری در زمینه ارتقاء سطح رضایتمندی مشتریان و کارکنان میباشد. این شاخه از علم بازاریابی متاثر از مدیریت کیفیت و بازاریابی خدمات است که بر اهمیت ایجاد کیفیت در کل فرآیند ارائه خدمات تاکید بسیار دارد. بازاریابی داخلی به بحث در مورد رابطه مشتریان و عرضه کنندگان داخلی سازمان در ایجاد ارزش برای مشتریان خارجی می پردازد، که این امر می تواند به صورت یک زنجیره ارزش و ابزاری برای توسعه کیفیت محصولات و خدمات و تعاملات بین سازمانی و برون سازمانی در سازمان پدید آید. بنابراین هدف بازاریابی داخلی ایجاد اطمینان از رضایتمندی بین کارکنان سازمان و توسعه کیفیت محصولات و خدمات به منظور دستیابی به رضایت مشتریان خارجی سازمان است.