بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی نسبتا جدید است که از طریق اینترنت ،تبلیغ را به شکل ویروس منتقل می کند.این روش از روش های تبلیغات کلامی است که به لطف فناوری ارتباطات مدرن می تواند به سرعت درمیان گروه زیادی از مردم گسترش یابد.

نخستین بار داگلاس راشوکف، منتقد رسانه های آمریکایی در کتاب "ویروس های رسانه ای" از بازاریابی ویروسی نام برد .رسانه های اجتماعی از جمله فیسبوک،توئیتر و یوتیوب نقشه مهمی در بازاریابی ویروسی ایفا می کنند.بسترهای نرم افزاری که از طریق آنها می توان اطلاعات را به اشتراک گذاشت ،برای این شکل از بازاریابی بسیار مناسب هستند.هدف این است که تبلیغات مانند ویروس ،همه گیر شوند و گسترش یابند.به این ترتیب بازاریابی ویروسی یک روش نسبتا ارزان برای رسیدن به گروه وسیعی از مخاطبان است.

اصطلاح بازاریابی از واژه "بازار" و "یافتن" می آید ، یعنی گرفتن بازار.این اصطلاح بیش از 100سال است که رواج دارد و امروزه هنوز هم در میان شرکت های بزرگ که مایل به تسخیر بخش بزرگی از بازار و جذب مشتری هستند ،به کارگرفته میشود.

این تکنیک ،آگاهی و دسترسی مردم را به یک نام تجاری یا محصول ، با استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش می دهد.تبلیغات به شیوه کلامی و از طریق اینترنت پخش می شوند و افراد بیشتری از آن اطلاع می یابند.هرشرکتی که قصد ایجاد ارتباط از این طریق را دارد میتواند از یک پیام تصویری برای بازاریابی استفاده کند.

امروزه سازمان های تجاری ،بازاریابی ویروسی را برای به  رسمیت شناختن برند ،تولید محصول وکسب مشتری استفاده می کنند.

بازاریابی ویروسی چگونه کار می کند؟

استفاده از این تکنیک ، بازاریابی نسبتا ساده است.دراین مورد یک واقعیت وجود دارد و آن این است که مردم پیام ها را در شبکه های اجتماعی گزینش می کنند.از این رو مهم است که برای اولین بار با یک ایده خلاق و الهام بخش ظاهرشوید و پیام تصویری تان را از طریق شبکه ای اجتماعی منتشرکنید.

پیام تبلیغاتی باید جذاب باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند.همچنین یک ایده خوب برای انتخاب یک گروه خاص از مخاطبان احتمال انتشار آن را کاهش می دهد.ازاین رو عاقلانه است پیام تبلیغاتی را انتخاب کنید که  برای تمام مردم جذاب باشد.به این ترتیب پیام درسراسر اینترنت پخش می شود و حتی از طریق گروه های هدف ،گروه های دیگر رانیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بازاریابی ویروسی به معنی آلوده کردن افراد است.اگر هر فردی پس از ابتلا ویروس را به فرد دیگر منتقل کند ،شیوع ویروس مثبت خواهد بود.تا زمانی که این روند ادامه یابد ،فعالیت بازاریابی رشد می کند .اما در نهایت منافع کمتری از گروه هدف بدست خواهد آمد و این رشد متوقف خواهد شد .

برای شروع بازاریابی ویروسی ،شرکت ها معمولا از "بذرپاشی"استفاده می کنند.یک دانه کاشته می شود،رشد می کند و دانه هایی تولید می کند که متعاقبا آن ها خود را تکثیر می نمایند.این به معنی رشد مستمر تبلیغات است ؛مردم به طورفعال درمورد کمپین ،از طریق رسانه های اجتماعی اطلاع دارند .آنها برای دیدن این آگهی ترغیب میشوند و این باعث نفوذ طبیعی تبلیغات ودرنتیجه فعالیت بازاریابی ویروسی می شود.

اشکال بازاریابی ویروسی

معمول ترین شکل بازاریابی ویروسی ،ویدئو و تبلیغات است.قدرت این شیوه از آنجا ناشی میشود که مردم دوست دارند اطلاعاتی را که برایشان جالب است به اشتراک بگذارند تا شاید برای دیگران هم جالب باشد و آن ها از طریق رسانه های اجتماعی این اطلاعات را به دیگران ارسال می کنند. به انواع شیوه تبلیغات فکر کنید ،فیلم ها ،تصاویر ،متون و فلش  کارت ها.بااین حال ممکن است این شیوه نتیجه ندهد ،عموما مردم تمایلی به پیام هایی با محتوای تجاری ندارند.هم چنین ممکن است پیام خوب درک نشود و به افراد مناسب نرسد.این میتواند نتیجه بدی به دنبال داشته باشد.

مزایای بازاریابی ویروسی

  • در مقایسه با بازاریابی سنتی نسبتا ارزان است.
  • محدوده جذب مخاطب وسیع است و معمولا جوانان موردهدف بازاریابی هستند.
  • گستره بازاریابی محدود است زیرا تنها مخاطبین شبکه های اجتماعی بیننده این تبیلغات هستند.
  • توزیع تبلیغات به سرعت انجام میشود و نیازی برای ایجاد آگاهی بین مردم نیست.

معایب

طراحی و ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ساده نیست و نیاز به مهارت و تخصص خاص دارد که باید توسط کارشناسان مورد استفاده قرار گیرد.درغیر این صورت شکست کمپین قطعی است.

بعد از شروع کمپین تبلیغاتی به این شیوه دیگر کسانی که آن را شروع کرده اند کنترل زیادی برآن ندارند .

اگر کمپین نتواند مخاطب مورد نظر خود را جذب کند ،گسترش نمی یابد .

هنگامی که برای مخاطبان مشخص شده است که این پیام تجاری است، توجه به طور قابل ملاحظه ای از بین می رود.

تکنیک تبلیغاتی موفق معمولا دوبار عمل نمی کند و باید مردم هربار با ایده های جدید روبه رو شوند ،این کار آسان نیست و می تواند هزینه برباشد.

خواندن 1548 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.