رابطه مدیریت دانش و فعالیت های بازاریابی

عصر حاضر، عصر سازمان­ های مبتنی بر دانش است. دانش منبع اصلی رقابت و شاخص جدیدی برای ایجاد ثروت و ارزش است. در واقع، مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم رقابت خصوصی شناخته شده است. مدیریت دانش برای دستیابی به منابع نوین دانشی، تئوری­ های نوینی همچون مدیریت دانش جامعه ­گرا را که هدف آن دستیابی به منابع عظیم دانش مشتریان است، مورد توجه قرار داده است. امروزه برای ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان برای فروش محصولات و خدمات و دستیابی به اطلاعات و دانش آن­ها، مفهوم جدیدی در قالب  "مدیریت دانش" ظهور پیدا کرده است. از سویی دیگر، یکی از بزرگترین استفاده ­کنندگان مدیریت دانش در هر سازمانی واحدهای بازاریابی آنها می ­باشد. در حقیقت، در بازاریابی جنگ بر سر دانش و اطلاعات است تا قدرت فروش. همچنین، سازمان­ها دریافته ­اند که دانش بزرگترین حمایت­ کننده از تصمیمان آن­ها می­ باشد و دانش در مورد مشتریان برای بهبود و توسعه فعالیت­ های بازاریابی آن­ها امری ضروری و حیاتی است. برای مثال شرکت وال مارت، بزرگترین زنجیره خرده­ فروش جهان، یکی از بزرگترین پایگاه ­های اطلاعات مشتریان را دارا است که نقش به سزایی در تدوین راهبردهای بازاریابی آن­ها دارد.

مدیریت دانش به منظور تصمیم­ گیری ­های بازاریابی از سه منبع می­ تواند حاصل شود. 1) دانش مربوط به مشتری از طریق خرده ­فروشانی که در تماس مستقیم با مشتریان هستند. 2) تحصیل دانش مربوط به مصرف­ کنندگان از طریق تحقیقات بازاریابی. 3) دانشی که از طریق یک شخص ثالث به دست می ­آید. این دانش به طور گسترده در سازمان، توسط اعضای زنجیره تامین، شامل تامین­ کنندگان مواد اولیه و خرده­ فروشان مبادله می­ شود. فناوری اطلاعات و اینترنت این تبادل اطلاعات را امکان­ پذیر ساخته و گسترش داده است. به طور کلی، توسعه سیستم­ های مدیریت دانش در هر کسب و کاری، می ­تواند به بهبود تصمیم­ گیری، تقویت خلاقیت و هماهنگ شدن با تغییرات، کمک شایانی ­نماید. مدیریت دانش موجب کسب مزیت رقابتی برای کسب و کارها و همچنین تدوین راهبردهای اثربخش بازاریابی می­ شود. در ذیل شکل ساختار ارتباط مدیریت دانش و فعالیت­ های بازاریابی ارائه شده است.

 

خواندن 1646 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.