پلان بازاریابی چیست و چگونه ساخته می شود

بدون بازاریابی ،اغلب کسب و کارها شکست می خورند.اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک حتی یک بار هم اقدام به تهیه یک برنامه بازاریابی جامع نمی کنند.

چیزی که اغلب اتفاق می‌افتد این است که ،این شرکت‌ها روش‌های بازاریابی مختلفی را امتحان می‌کنند که تنها موفقیت کمی نصیبشان می کند.یا با کمی شانس یک پیروزی بزرگ نصیبشان می شود.اما باید تاکتیک های خود، اهداف و استراتژی ها را در نظر بگیرید.

امروزه ابزارهای بازاریابی آنلاین زیادی وجود دارد که به کسب و کار شما کمک می کند.اما کسب و کارها هرگز نباید از یک برنامه بازاریابی طراحی شده و مناسب چشم پوشی کنند.

پلان بازاریابی چیست؟

برنامه بازاریابی یک گزارش است که استراتژی بازاریابی شما را برای سال آینده،شش ماه یا یک ماه تعیین می کند.یک برنامه بازاریابی شامل موارد زیر خواهد بود:

مروری بر اهداف بازاریابی و تجاری

توضیح موقعیت بازاریابی فعلی

یک جدول زمانی از وظایفی که در استراتژی شما تعریف خواهد شد

شاخص های کلیدی عملکرد شما

توصیف بازار هدف و نیازهای مشتریان شما

یادگیری نحوه نوشتن یک برنامه بازاریابی به شما کمک خواهدکرد تا از طریق گام های مهم در رسیدن به یک استراتژی موفق،تمرکز کنید.هم چنین شما را در مسیر دستیابی به اهداف سطوح بالاتر یاری می کند.

یک پلان بازاریابی یکپارچه نشان می دهد که استراتژی های بازاریابی شما با تحقیق همراه است.این که تیم شما تلاش دارد تا اهداف بازاریابی هوشمندانه تری انتخاب کند و یا یک مشاور که سعی دارد مشتری خود را درست هدایت کند  ویا مدیری که سعی دارد در ساختار مشخصی فعالیت کند.

چگونه یک برنامه استراتژی موفق بسازید :

برنامه بازاریابی شما بسته به هدف سازمان یا نوع سازمان شما متفاوت است.به طورمثال برنامه شما می تواند شامل استراتژی کلی شرکت باشد یا تنها بر یک مسیر خاص مانند سئو،بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی تاثیرگذار یا بازاریابی رویداد تمرکز کند.

هفت بخش ضروری یک بازاریابی :

1)تنظیم یک برنامه اجرایی خلاصه شده

شروع یک برنامه بازاریابی بسیارمهم است.شما باید یک برنامه جذاب برای تسلط بر مشتریان و بازار طراحی کنید.یک خلاصه از برنامه اجرایی خوانندگان را به اهداف شرکت ،پروژه ها،طرح های آتی و سایر واقعیت های مربوط به سازمان آشنا خواهدکرد.

اساسا شما می توانید از برنامه اجرایی به عنوان یک چاشنی برای بقیه برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.

2) تعیین اهداف بازاریابی براساس معیارهای مشخص

بعداز تنظیم برنامه اجرایی ،زمان آن رسیده که اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید.این یکی از مهمترین بخش های بازاریابی است.پس حتما برای آن زمان بگذارید و تا جای ممکن شفاف باشید . تا جایی که می توانید اهداف ویژه برای خود در نظر بگیرید،اهدافی که بازدید از سایت شما و جلب نظر مشتریان تاثیربگذارد.حتما از آمارواقعی استفاده کنید.

از مطرح کردن اهداف مبهم بپرهیزید و در عوض معیارهای کلیدی که می خواهید برعملکرد شما تاثیربگذارد را مشخص کنید.

3) شناخت مشتریان و بازارهدف

شاید این مسئله مهم ترین بخش برنامه بازاریابی شما نباشد اما ارزش زیادی دارد.مشخص کردن شخصیت کاربر بخش مهمی از یک طرح بازاریابی است که نباید نادیده گرفته شود.شما باید به این نکته توجه کنید که چگونه می توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید اما راه آن چیست؟مشتریان ایده آل شما چه کسانی هستند ؟اهداف آن ها چیست؟بزرگترین مشکلات آن ها چیست؟ و چگونه می توان این مشکلات را حل کرد؟

پاسخ به این سئوالات نیاز به تحقیقات زیادی دارد اما داشتن این اطلاعات ضروری است.

به مرور زمان شناخت ویژگی های خاص مشتریان ،عادات و اهداف آن ها برایتان آسان تر خواهد بود ، تا بتوانید برنامه بازاریابی خود را پیاده سازی کنید.

اولین چیزی که باید درنظربگیرید اختصاص یک پروفایل برای هرکاربراست.این به شما کمک خواهد کرد تا یک چهره واقعی از مشتریان خود بسازید و به این ترتیب واقعی تر به نظر بیایند.سپس اطلاعاتی مانند سن،شغل،درآمد،مشخصات،اهداف،چالش ها،فعالیت ها و سرگرمی ها را مشخص کنید.

شناسایی نوع شخصیت کاربر می تواند پیام هایی که در محتوای خود به کار می برید را تحت تاثیر قرار دهد.اغلب کسب و کارها انواع مختلفی از کاربران را دراختیار دارند.از این رو شناسایی کاربران بسیار مهم است و شما می توانید کمپین های بازریابی خود را بخش بندی کرده و اهداف جداگانه ای را برای هرکدام تعیین کنید.

4) شناسایی رقبا

به طورمعمول شناسایی رقیبان باید شامل موارد زیرباشد:

تیم بازاریابی آن ها چه کسانی هستند؟

تیم مدیریت آن ها چه کسانی هستند؟

استراتژی بازاریابی و فروش آن ها چیست؟

استراتژی آن ها در رسانه های اجتماعی چیست؟

سرمایه گذاری آن ها چگونه است؟

رشد سالانه آن ها به چه میزان است ؟

تعداد مشتریان آن ها و شخصیت کاربران چگونه است ؟

هم چنین بهتر است استراتژی هایی که از آن استفاده می کنند را بشناسید. وبلاگ،بازاریابی محتوا،بازاریابی سئو،بازاریابی ویدئویی و هرنوع تاکتیک بازاریابی دیگری که از آن استفاده می کنند. نقاط قوت و ضعف خود را در تمام بخش ها شناسایی کنید تا فرصت های بزرگتر و بهتری بدست آورید.از آنجا که قبلا در مورد رقیبانتان تحقیق کرده اید اضافه کردن این نکات به برنامه بازاریابی شما نباید مشکل باشد.

5) تعیین شاخص های کلیدی

اگر ندانید کسب و کارشما در کجاقرار دارد ،برنامه ریزی برای آینده دشوار خواهد بود.پیش از آنکه هرکاری را ارزیابی کنید باید شاخص های کلیدی آن را بشناسید تا بتوانید نتایج را با چیزی مقایسه کنیم.تعیین شاخص های کلیدی به شما این امکان را می دهد تا به دقت پیشرفت خود را ارزیابی کنید و هم چنین قادر خواهید بود تا یک استراتژی قوی بسازید.شاخص های کلیدی به شما کمک خواهد کرد تا به روشنی اهداف و استراتژی شما درک شود.

یک روش برای ارزیابی شاخص های کلیدی ،استفاده از نمودارهاست.داده های نمودارها می توانند ترسناک باشند اما استفاده از نمودارهای اینفوگراف به تحلیل و وضوح اطلاعات کمک خواهدکرد.

6)تنظیم یک استراتژی بازاریابی قابل اجرا

بعد از مشخص کردن تمام اطلاعات پایه ای و معیارهای مرتبط دربرنامه بازاریابی ،زمان آن رسیده تا استراتژی بازاریابی خود را اجرا کنید.یک باردیگر با استفاده از تصاویر اطلاعات خود را به تیم یا مشتریان منتقل کنید.

تجسم مسیرپیشرفت راهی موثر برای نشان دادن یک استراتژی دربرخورد با چالش هاست.هرفرد از تیم ماباید بداند چه وظیفه ای دارد و می تواند ایده خود را ارائه دهد.

7) برآورد نتایج بدست آمده

برنامه بازاریابی خود را با توضیح مختصری درباره نحوه ارزیابی عملکرد خود به پایان ببرید.این امر احتمال بروز خطا را برای شما کاهش می دهد.اما لازم است برخی دستورالعمل ها روشن باشند و درمورد چگونگی ارزیابی پیشرفت و نتایج بازاریابی توضیح لازم را بدهند.

 

 

خواندن 1633 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.