کتاب استراتژی اقیانوس آبی بی تردید یکی از بهترین کتاب های کلاسیک در حوزه مدیریت و استراتژی است. با اینکه حدود ده سال از تألیف آن می گذرد، اما به تازگی به زبان فارسی ترجمه شده است. آقای چان کیم و خانم رنه مابورنیا نخستین بار این بحث را در سال 2004 در قالب مقاله ای در نشریه کسب و کار دانشگاه هاروارد ارائه کردند. در سال 2005 همین مباحث با مثال ها و توضیح های بیشتر و کامل تر در قالب یک کتاب جامع به چاپ رسید. بحث استراتژی اقیانوس آبی در قالب مفهوم رقابت (Competition) شکل گرفته است. نگاه نویسندگان این کتاب به رقابت با نگاه الگوهای رایج در بازاریابی و فروش متفاوت است. کتاب استراتژی اقیانوس آبی، مجموعه ای از استراتژی ها، راهکارها و توصیه هایی را در زمینه رقابت در اختیار خوانندگان قرار می دهد. در این کتاب به صاحبان کسب و کار توصیه می شود که به اقیانوس خونین عادت کنند.
عادت کنند به:
- رقابت کشنده و شدید را به عنوان واقعیت اجتناب ناپذیر بازار قبول کنند.
- در پی کاهش هزینه باشند تا بتوانند قیمت های بهتری پیشنهاد دهند.
- هزینه های منابع انسانی خود را کاهش دهند یا برای جذب نیروی انسانی قوی تر تلاش کنند.
- با سرمایه گذاری بیش تر در فعالیت های موجود (مشابه) مقیاس خود را افزایش می دهند تا با صرفه جویی ناشی از مقیاس، هزینه های خود را کاهش دهند.
عنوان کتاب: استراتژی اقیانوس آبی
نویسندگان: رنه مابورنیا و چان کیم
مترجم: علیرضا پور ممتاز
انتشارات: آریانا قلم
سال انتشار: چاپ اول: بهار 1395، چاپ دوم: بهار 1396