ادموند جروم مک کارتی (متولد سال 1928 در آمریکا) نویسنده و استاد بازنشسته دانشگاه ایالتی میشیگان بود. او مدرک کارشناسی خود را در سال 1950 از دانشگاه نورثوسترن دریافت کرد؛ موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در سال 1954 شد و تحصیلات خود را با درجه PhD از دانشگاه مینسوتا در سال 1958 به پایان رساند. رساله دکترای او، «تحلیلی بر کاربرد تحقیقات بازاریابی در توسعه محصول» بود.مک کارتی کار تدریس خود را در سال 1956 در کالج بازرگانی نتردام آغاز کرد. درس هایی که او ارائه می کرد در رابطه با کاربرد آمار و ریاضیات در مسائل کسب و کار بود. در بهار سال 1959، بورس یک ساله موسسه فورد به او اعطا شد و از آن پس او تمرکز خود را بر کاربرد ریاضیات در کسب و کار به عنوان بخشی از برنامه موسسه برای «تقویت آموزش و پژوهش در حوزه کسب و کار» قرار داد.
دکتر مک کارتی طراح مدل 4P بازاریابی بود. او مدل خود را در کتاب "بازاریابی بنیادین: یک رویکرد مدیریتی" (منتشر شده در سال 1960) مطرح کرد که این کتاب از زمان انتشارش تا کنون، یکی از کتب مرجع در دوره های آکادمیک بازاریابی بوده است. او در مدل خود یک چهارچوب مفهومی متشکل از 4P برای بررسی مسائل مهم بازاریابی و اخذ تصمیم توسط شرکت ها ارائه کرد. این 4P عبارت بودند از: Product(محصول)، Price(قیمت)، Place(مکان) و Promotion (ترویج). او همچنین بنیان گذار و مشاور موسسه Planned Innovation Institute بود. این موسسه برای تقویت صنعت در میشیگان تاسیس شده بود. او کتاب ها و مقالاتی در زمینه بازاریابی عمومی، مسائل اجتماعی در بازاریابی و پردازش اطلاعات منتشر کرد. در سال 1987 مک کارتی جایزه Trailblazer را از انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) دریافت کرد و به عنوان یکی از 5 متفکر برتر بازاریابی انتخاب شد.