انسان بیش از مجموع چشم ها،بینی،دست ها و پاهاست .بازاریابی جامع و کل نگر پیرامون این فلسفه بحث می کند که ،کسب و کار و بخش های آن به عنوان یک نهاد به هم پیوسته در نظر گرفته می شوند و تمام فعالیت ها درآن به سمت یک هدف مشخص هدایت می شود.
بازاریابی کل نگر تمام واحد های یک کسب و کار را به عنوان یک واحد درنظر می گیرد و هدف مشترکی را بر هر فعالیت و شخص مربوط به آن متصور می شود.
کسب و کار درست مانند بدن یک انسان قسمت های مختلفی دارد ،اما تنها زمانی قادر به فعالیت است که تمام این قسمت ها باهم و برای هدفی یکسان به کارگرفته شوند.مفهوم بازاریابی کل نگر ،این ارتباط را برای بخش های یک کسب و کار قائل می شود و معتقد است که داشتن چشم انداز وسیع و یکپارچه برای دستیابی به بهترین نتایج ضروری است.
ویژگی های فلسفه کل نگر :
- یک هدف مشترک
مفهوم بازاریابی جامع معتقد است کسب و کار و تمام اجزای آن باید بر یک هدف واحد متمرکز شوند و آن تجربه یک مشتری بزرگ است.
- فعالیت های هماهنگ
تمام خدمات ،فرآیندها، ارتباطات و سایر فعالیت های تجاری باید به سمت یک هدف مشترک هدایت شوند.
- فعالیت های یکپارچه
فعالیت ها باید به گونه ای طراحی شده باشند تا بتوانند یکپارچه شوند و تجربه مشترک ،سازگار و بی نظیری را ایجاد کنند.
مولفههای بازاریابی جامع :
بازاریابی کل نگر براساس استراتژی های بازاریابی طراحی شده و به بازاریابی برند برای هر فرد،کارمندان و مشتریان موجود یا بالقوه و ارتباط یکپارچه با آن ها و درعین حال حفظ مسئولیت اجتماعی کسب و کار تمرکز دارد .
بازاریابی رابطه
جنبه بازاریابی رابطه ،جامع و با تمرکز بر رابطه بلندمدت با مشتری و تعامل به جای روابط کوتاه مدت مانند کسب مشتری و فروش فردی شکل گرفته است.این استراتژی با هدف قراردادن فعالیت های بازاریابی برروی مشتریان موجود ،جهت ایجاد یک ارتباط قوی،عاطفی و دائمی متمرکز است.این شکل از ارتباط به کسب و کار کمک میکند تا فروش تکرار شود و بازاریابی آزاد مشتریان بیشتری به دست آورد.
بازاریابی یکپارچه
بازاریابی یکپارچه روشی برای ایجاد یک تجربه موحد و یکپارچه برای مصرف کننده ،جهت تعامل با برند به وسیله طراحی و هدایت تمام ارتباطات (تبلیغات،ارتقای فروش،بازاریابی مستقیم،روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال) به گونه ای است که همه باهم وبه عنوان یک نیروی واحد تحت یک برند قوی فعالیت کنند.
بازاریابی داخلی
دو نوع مشتری برای هر کسب و کار وجود دارد: داخلی و خارجی. در حالی که تمرکز بر روی مشتریان خارجی باید یک اولویت مهم برای هر کسبوکار باشد، مشتریان داخلی نیز نباید نادیده گرفته شوند . چون این مشتریان داخلی (کارمندان) نقش حیاتی در بازاریابی برند و محصولات به مشتریان خارجی کسب وکار بازی میکنند.
بازاریابی داخلی ،کارمندان و کارکنان را به عنوان مشتریان داخلی می شناسند که باید از دید شرکت متقاعد شده و به اندازه مشتریان خارجی ارزش داشته باشند.بازاریابی داخلی همچنین شامل فرآیندهایی است که کارکنان را وادار به درک نقش خود در فرآیندبازاریابی می کند.
بازاریابی مسئولیت اجتماعی
مفهوم بازاریابی مسئولیت اجتماعی ،بخش گسترده تری از جامعه را دربرمی گیرد.این کار مستلزم آن است که کسب و کار از اصول اخلاقی تجاری پیروی کند و بر روی مشارکت سازمانهای بشردوستانه و اجتماعی تمرکز داشته باشد.یک کسب و کار به عنوان بخشی از جامعه در نظرگرفته می شود وجامعه ملزم به پرداختن به آن است.بازاریابی اجتماعی تاثیرمثبتی بر سهامدارن و ذینفعان شرکت دارد.
چرا بازاریابی جامع مهم است ؟
ساختن یک نام تجاری:
طرز فکرمشتریان درحال تغییر است. آن ها تنها به خرید یک محصول فکرنمی کنند بلکه نام تجاری آن نیز مهم است.بازاریابی جامع، شرکت را توانمند می کند تا برند خود را درمیان سهامدارن خود ایجاد کند.
ثبات :
ایجاد ثبات مهم است تا مدت زیادی در بازار بمانید. از آنجا که مفهوم بازاریابی جامع شامل بازاریابی برند برای تمام سهامداران ، از طریق استراتژیهای ارتباطی یکپارچه است، ثبات حفظ میشود.
بهره وری:
وقتی از تمامی جوانب کسب و کار مراقبت شود ، کسب وکار کارآمدتر می شود و وقت و پول شرکت را صرفه جویی و ذخیره می کند.
کارآیی :
فلسفه بازاریابی جامع با تمرکز بر روی یک هدف بزرگ ،یکپارچگی ایجاد می کند که پیام برند را به طور موثر تقویت کرده و در ذهن مشتریان تثبیت می نماید.